Thursday, June 11, 2009

Winthrop Curiel krijgt Zilveren Anjer

















My great-uncle Toppi!







Koningin Beatrix spelt in Paleis Noordeinde in Den Haag Winthrop Curiel de Zilveren Anjer op.




DEN HAAG — Het is een topjaar voor Winthrop Curiel uit Curaçao. Hij vierde dit jaar zijn 75e verjaardag, hij is 50 jaar getrouwd (‘Met dezelfde vrouw. Hahaha!’) en hij is 15 jaar voorzitter van het Prins Bernhard Cultuurfonds Nederlandse Antillen en Aruba. En dan kreeg hij vandaag als kers op de taart ook nog eens een Zilveren Anjer opgespeld door koningin Beatrix in Paleis Noordeinde in Den Haag.

door Christel van Bebber

De veters van zijn schoenen kreeg hij vanmorgen haast niet gestrikt. “Ik dacht nog dat ik niet zenuwachtig was, maar toen merkte ik van wel”, verklaart de goedlachse Curiel na afloop van de ceremonie zijn trillende vingers. Curiel was een van de vijf laureaten die dit jaar een Zilveren Anjer kregen toegewezen door het Prins Bernhard Cultuurfonds. Die Anjers zijn bestemd voor ‘personen van onbesproken vaderlands gedrag, die zich in enigerlei vorm van onverplichte arbeid op uitstekende wijze verdienstelijk hebben gemaakt voor de Nederlandse cultuur of die van de Nederlandse Antillen en Aruba’, aldus het fonds.

De uitreiking gebeurde dit jaar voor de 60e keer. De eerste 55 keer deed de naamgever en oprichter van het Fonds dat, maar na de dood van prins Bernhard nam koningin Beatrix het over.

Curiel is op Curaçao gevolgd voor een kort introductiefilmpje. Daarop zagen de aanwezigen zijn liefde voor de natuur, kunst en cultuur van het eiland. Onder zijn leiding komen ontelbare projecten tot stand. Bijvoorbeeld voor het behoud van het traditionele kachu-blazen of voor behoud van het koraalrif. “Ik zie mezelf als manager”, aldus Curiel. “En ik denk soms dat ik de dirigent ben van het geheel.”

Wat de koningin precies tegen hem zei toen ze hem de Anjer opspeldde, blijft een raadsel. Maar Curiel vertelt wel wat hij zei. “Ik heb haar bedankt”, legt hij uit. “Niet alleen namens mezelf, maar ook namens Curaçao. Ik heb haar verteld dat de hele gemeenschap trots is dat een Curaçaoënaar is gekozen.”

Met niet mis te verstane bewoordingen werd de loftrompet over Curiel gestoken. Toewijding, plichtsbesef, nauwgezetheid, kennis van zaken, charismatisch en diplomatie. Het komt volgens het Cultuurfonds allemaal samen in de persoon Curiel. “Dat komt ook omdat ik vroeger bij de Jaycees zat”, zegt Curiel. “Dat was een vereniging die jonge mensen leiderschap aanleerde.” Een van zijn zussen onderbreekt hem. “Het werd er door onze vader ook ingepompt. Als je wat wilt bereiken, moet je doorzetten.”

Onder de aanwezigen in het paleis waren ook gouverneur Frits Goedgedrag met zijn vrouw, gezaghebber Lisa Richards-Dindial en gevolmachtigde minister Paul Comenencia. Als muzikaal tussendoortje trad Izaline Calister op met ‘Mi Pais’ en ‘Sol i Luna’. Zij zong voor de tweede keer in paleis Noordeinde. “Ik heb een kleedkamer in het paleis, dat is toch super”, lacht ze. “Ik moet me inhouden om geen foto’s te nemen.” De wereld is klein en Curaçao helemaal. Een broer van Curiel blijkt de gymleraar van Calister te zijn geweest toen ze op het Radulphus zat.






No comments: